Γνωρίζουμε ότι τα Βελανίδια είναι οικισμός των Βυζαντινών χρόνων και η αρχική θέση τους βρισκόταν κάποιες εκατοντάδες μέτρα νοτιοανατολικά της σημερινής,
Η τοποθεσία αυτή ονομάζεται Παλαιοκαμάρες και εικάζουμε ότι προήλθε από τα ερείπια των παλιών σπιτιών που διακρίνονται ακόμα και σήμερα πίσω από την πυκνή βλάστηση.
Η προφορική παράδοση μας μεταφέρει από τα βάθη των αιώνων ότι ο ενοριακός ναός αυτού του οικισμού ήταν ο Άγιος Παντελεήμονας για τον οποίο έχουμε και τις περισσότερες πληροφορίες σε σχέση με τους άλλους δυο κοντινούς ναούς, ο ναός είναι μονόχωρος, καμαροσκέπαστος με εσωτερικές διαστάσεις 7.30 Χ 2.82 και με πολύ ενδιαφέρουσα τοιχογραφία, το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό βρίσκεται στην αψίδα όπου εικονίζεται ο Μελισμός στον οποίο ο Χριστός αποδίδεται ώριμος, με γένι, ξαπλωμένος γυμνός πάνω σε Αγία Τράπεζα με καλυμμένη την κοιλιακή του χώρα σε αντίθεση με την επικρατούσα αποτύπωση που είναι σε νηπιακή μορφή, η μορφή δε του ευχαριστιακού Χριστού, θυομένου ή μελιζομένου νεκρού σε ώριμη ηλικία, αποτελεί δημιούργημα της παλαιολόγειας εικονογραφίας, έτσι το μνημείο θα μπορούσε να χρονολογηθεί στο τελευταίο τέταρτο του 13ου αιώνα.
Άγιος Παντελεήμονας
Σε απόσταση σαράντα μέτρων από τον ναό του Αγίου Παντελεήμονα βρίσκονται τα ερείπια της Αγίας Παρασκευής , δεν μπορούμε να αγνοήσουμε ότι αυτοί οι δυο Άγιοι εορτάζουν με μία μέρα διαφορά και εικάζουμε ότι είχαν σημαντική θέση στην λατρεία των ανθρώπων εκείνης της εποχής, το μνημείο αυτό δεν διασώζει την οροφή ενώ υπάρχουν ακόμα σωζόμενες τοιχογραφίες, οι διαστάσεις του ναού είναι παρόμοιες με τον προηγούμενο όσο αφορά το μήκος αλλά είναι κατά ένα μέτρο περίπου στενότερος.
Αγία Παρασκευή
Η περίπτωση του τρίτου ναού που σύμφωνα με προφορικές πληροφορίες ήταν αφιερωμένος στον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο είναι η λιγότερο γνωστή καθώς για πολλά χρόνια παρέμενε καλά κρυμμένος μέσα στην πυκνή βλάστηση, βρίσκεται σε μια απόσταση από τους άλλους δυο ναούς περίπου ογδόντα μέτρων. Ο ναός αυτός έχει σχεδόν τις ίδιες διαστάσεις με τον Άγιο Παντελεήμονα και διασώζει τον πρόναο, δυστυχώς και εδώ δεν διασώζεται η οροφή ενώ οι τοιχογραφίες του διακρίνονται σε ελάχιστα μόνο τμήματα.
Από την ύπαρξη αυτού του τριγώνου ναών σε τόση μικρή απόσταση μπορούμε να συμπεράνουμε ότι οι κάτοικοι της περιοχής ήταν πιστοί χριστιανοί ή σε ένα άλλο σενάριο έχουμε να κάνουμε με μια ιερά σκήτη στην οποία διαβιούσαν μοναχοί κάτι που δικαιολογεί και την αγιογράφηση και των τριών ναών , εξάλλου δεν είναι τυχαίο ότι η περιοχή μας ονομάζεται μικρό Άγιο Όρος.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου